12 Aralık 2007 Çarşamba

SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN AMAÇLARI NELERDİR?

SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN AMAÇLARI

Bu araştırmanın amacı, birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarının B Grubu I. ve II. Yıl Sosyal Bilgiler Program
amaçlarının gerçekleşme düzeyini tespit etmektir. Alan çalışması Trabzon ilinde, 1995-96 öğretim yılında birleştirilmiş
sınıf B Grubundaki sınıflarda okuyan 4 ve 5. sınıf öğrencileri ile bu sınıfları okutan öğretmenler üzerinde yapılmıştır.
Araştırmaya 57 sınıf öğretmeni ile 278 öğrenci katılmıştır. Ölçme araçları; öğretmenler için anket ve öğrenciler için
çoktan seçmeli test kullanılmıştır. Elde edilen veriler; yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılarak
analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre: Birleştirilmiş sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nda belirtilen amaçların gerçekleşme düzeyi
sınıf öğretmenlerince % 69.5, öğrencilerin aynı amaçlara ulaşma düzeyi ise % 64.6’dır. Öğretmenler ile öğrencilerin
Sosyal Bilgiler Program amaçlarına ulaşma düzeyleri birbirlerine yakın bulunmuştur.
Öğretmen ile öğrenci grupları arasında birleştirilmiş sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nın vatandaşlık grubu ve ekonomik
grubu amaçlarını gerçekleştirmede anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Sınıf öğretmenlerinin öğrenim durumu değişkenine göre; Toplumsal grubu ve Ekonomik grubu amaçları
gerçekleştirmede önlisans çıkışlı öğretmenler ile lisans çıkışlı sınıf öğretmenleri arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Kıdem durumu değişkenine göre ise; Toplumsal grubu ve Ekonomik grubu amaçları gerçekleştirmede 12
yıl ve altında hizmeti olan öğretmenler ile 13 yıl ve üstünde hizmeti olan sınıf öğretmenleri arasında anlamlı bir farklılık
görülmüştür. Bu araştırmanın amacı, birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarının B Grubu I. ve II. Yıl Sosyal Bilgiler Program
amaçlarının gerçekleşme düzeyini tespit etmektir. Alan çalışması Trabzon ilinde, 1995-96 öğretim yılında birleştirilmiş
sınıf B Grubundaki sınıflarda okuyan 4 ve 5. sınıf öğrencileri ile bu sınıfları okutan öğretmenler üzerinde yapılmıştır.
Araştırmaya 57 sınıf öğretmeni ile 278 öğrenci katılmıştır. Ölçme araçları; öğretmenler için anket ve öğrenciler için
çoktan seçmeli test kullanılmıştır. Elde edilen veriler; yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılarak
analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre: Birleştirilmiş sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nda belirtilen amaçların gerçekleşme düzeyi
sınıf öğretmenlerince % 69.5, öğrencilerin aynı amaçlara ulaşma düzeyi ise % 64.6’dır. Öğretmenler ile öğrencilerin
Sosyal Bilgiler Program amaçlarına ulaşma düzeyleri birbirlerine yakın bulunmuştur.
Öğretmen ile öğrenci grupları arasında birleştirilmiş sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nın vatandaşlık grubu ve ekonomik
grubu amaçlarını gerçekleştirmede anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Sınıf öğretmenlerinin öğrenim durumu değişkenine göre; Toplumsal grubu ve Ekonomik grubu amaçları
gerçekleştirmede önlisans çıkışlı öğretmenler ile lisans çıkışlı sınıf öğretmenleri arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Kıdem durumu değişkenine göre ise; Toplumsal grubu ve Ekonomik grubu amaçları gerçekleştirmede 12
yıl ve altında hizmeti olan öğretmenler ile 13 yıl ve üstünde hizmeti olan sınıf öğretmenleri arasında anlamlı bir farklılık
görülmüştür.
.
İlköğretim okullarının B Grubunda (4. ve 5. sınıflar) okutulan Sosyal Bilgiler dersinin program
amaçları Vatandaşlık görev ve sorumlulukları yönünden; Toplumda insanların birbirleriyle olan ilişkileri
yönünden; Çevreyi, yurdu ve dünyayı tanıma yeteneklerini geliştirmek yönünden ve Ekonomik yaşama
fikrini ve yeteneklerini geliştirmek yönünden olmak üzere dört başlık altında gruplandırılmıştır. İlköğretim
Sosyal Bilgiler Programı’nda toplam 29 amaç sıralanmıştır. Bu amaçlar; müstakil sınıflı ve birleştirilmiş
sınıflı ilköğretim okullarında ortaktır.
Birleştirilmiş sınıflarla müstakil sınıfların Sosyal Bilgiler Program amaçları ortak olmasına karşın,
içerikleri yönünden birbirlerinden farklıdır. Ayrıca, birleştirilmiş sınıflarda öğretmen aynı sınıfta ve aynı
anda birden fazla sınıfı müşterek olarak okuttuğundan ve aynı ders saatinde A ve B grupları arasında mihver
dersler münavebeli işlendiğinden; Sosyal bilgiler dersi, bazı saatlerde öğretmenli, bazı saatlerde ise ödevli
ders olarak okutulmaktadır. Birleştirilmiş sınıflardaki gerek içerik farklılığı gerekse uygulama farklılığı
amaçların gerçekleştirilme düzeylerine ilişkin belirsiz bir durumu ortaya koymaktadır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı aşağıdan yorumlama biçimi yazan yerden Anonim'i seçip yazabilirsiniz ;)