8 Nisan 2008 Salı

Trafik Teşkilatı VE Görevleri

Trafikte görevli olan kuruluşlarının görevlerinelerdir acaba bunu kaç kişimiz biliyor? Bir karakolda görevli bir polismemuru yada jandarma bizi durduğunda bizden ruhsatistediğinde bazen teredtüte düştümüzoluyor acaba ruhsatı vermesem diye kendi kendimize düşündüğümüz oldu.trafik hatası yapıtımızda bu görevliler ruhsatı ve ehliyeti veririmsiniz diyeistediklerinde bizler kardeşim siz kim oluyorsunuz ? benden ehliyet istiyorsundiye bağırırız işte burada ikinci defa suç işlemeyebaşlarız ve olayları büyütürüz tabbiki bu sadece trafikte olmuyor asayişkonusunda trafik polisi bize kimlik sorduğunda kardeşim sen bana kimlik sormayetki yok , siz araç ruhsatı veehliyet sorarsın diye tartışmaya gireriz olaylar büyür ve adliyelikoluruz daha sonra ifademizde ben kanunu bilmiyordum diye kendimizisavunuruz lakin kanunu bilmemek mazeret değildir. Bunu kanunda açıkçabelirtilmiştir . Bu yüzden Trafikpolisi ve trafik jandarmasın olmadığı yerlerde Diğer polisler ve jandarma trafik kurallığınıihlal edenlere müdahale eder ve trafik düzenlemesi yapar Aynı şekilde bir asayiş olayı olduğunda Jandarmave Asayiş polisi bulunmadığı yerdetrafik polisi ve trafik Jandarması ıolayı müdahale etmek zorundadır. Kısaca konuyu özetlersek trafikte görevli kuruluşların görevlerinneler olduğunu iyi bilmemiz gerekmektedir. Bu nedenle yenide n trafikte görevli olan kuruluşların görevlerini neler olduğunu bir kez daha gözden geçirelim.


Emniyet Genel Müdürlüğü
Trafik Zabıtası Kuruluşları, Görev ve Yetkileri :
Madde 6 - Trafik kuruluşlarının çalışma şekil ve şartları, görevlendirilecekpersonelin nitelikleri, seçimi, çalışma usulleri görev, yetki ve sorumluluklarınaait hususlar ÒEmniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Merkezve Taşra Trafik Kuruluşları Görev ve Çalışma YönetmeliğiÓnde gösterilmiştir.
Trafik Zabıtası Dışındaki Polis Hizmet Birimlerinin Görev ve Yetkileri:
Madde 7 - Emniyet Teşkilatının trafik zabıtası dışındaki hizmet birimlerindegörevli emniyet hizmetleri sınıfı personelinin trafik hizmetlerine ilişkingörev esasları ile yetki sınırları aşağıda gösterilmiştir.
a) Trafik denetleme birimlerinin kurulmuş olduğu yerlerde;
önleyici zabıta olarak emniyet hizmetleri sınıfından her kademedekiperso-nel, trafik düzeni ve güvenliği açısından görünür şekilde karşılaştıklarıolaylara ve suçlara müdahaleye yetkilidir.
Bu yetki;
1) Trafik düzensizliğini yaratanları uyarma,
2) Trafik suçu işleyenlerin araç plakalarını trafik zabıtasına bildirme,gerekli hallerde duruma müdahale edilmesini isteme,
3) Müdahalenin mümkün olamayacağının anlaşılması halinde durumu birtutanakla tespit ederek trafik zabıtasına iletme,
hallerine münhasır olmak üzere kullanılır.
b) Trafik denetleme birimlerinin kurulmadığı yerlerde;
polis birim amirleri; trafiğin düzenlenmesi ve trafik suçlarına elkonulmasına ilişkin hizmetlerin yerine getirilmesi ile görevli ve yetkilidirler.
Birim amirleri bu görevlerini; varsa, kadrosu trafik olan denetlemepersoneli ile yoksa kendi personeli arasından seçip trafik denetleme birimlerindenen az bir hafta kurs görmüş personeli görevlendirmek suretiyle aşağıdakiesas, usul ve şartlara uygun olarak yürütür.
1) Görev alanı içine giren belediye sınırları içindeki yollardapark düzeni, işaretleme, yaya ve okul geçitlerini belirleme ve benzerikonulardaki trafiğin düzenlenmesine ilişkin hususlarda yaptığı tespitleriteklif halinde yetki durumuna göre il veya ilçe trafik komisyonlarına ileterek,karara bağlanmasını ve uygulamaya konulmasını sağlar, uygulamayı izlerve denetler.
2) Trafik düzensizliğine neden olan; duraklama ve park etmelere engelolunmasını, trafik tıkanık ve sıkışıklıklarının giderilmesini, pazar kurulanyerlerde, bayram ve törenlerde tedbirler alınmasını sağlar.
3) Trafik suçu işleyenler hakkında suç veya ceza tutanağı düzenlemekve düzenlenen tutanaklardan; mahkemelik suçlara ait olanların ilgili mahkemeye,para cezası tahsil ve takibini gerektirenlerin de ilgili kuruluşuna iletilmesinisağlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Jandarma Genel Komutanlığı
Jandarma Teşkilatı Trafik Birimleri :
Madde 8 - Trafik zabıtasının bulunmadığı veya yeterli olmadığı yerlerdepolis; polisin ve trafik teşkilatının görev alanı dışında kalan yerlerdede jandarma, trafik eğitimi almış subay, astsubay ve uzman jandarmalareliyle yönetmelikte belirtilen esas ve usullere uygun olarak trafiği düzenlemeyeve trafik suçlarına el koymaya görevli ve yetkilidir.
Bu madde hükümlerine göre jandarma ve polisin görev yapacağı karayolları,vali veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, jandarma vepolis yetkililerinden oluşturulacak bir komisyon tarafından protokol iletesbit edilir.
Jandarma Teşkilatının trafik hizmetlerine ilişkin çalışma şekil veşartları, görevlendirilecek personelin nitelikleri, seçimi, çalışma usullerive sorumluluklarına ait hususlar Jandarma Genel Komutanlığınca belirlenir.
Trafik Hizmetlerinde Jandarma Teşkilatının Görev ve Yetkileri:
Madde 9 - Jandarmanın trafik hizmetlerinde görevli personeli; trafiğindüzenlenmesi ve trafik suçlarına el konulmasına ait olarak aşağıda gösterilenhizmetlerin yerine getirilmesi ile görevli ve yetkilidir.
a) Kontrolundan sorumlu olduğu karayolları üzerinde araçları ve buaraçlarda bulundurulması gereken belge ve gereçleri, sürücüleri ve bunlaraait belgeleri, sürücülerin ve karayolunu kullanan diğer kişilerin kuraldışı hareketlerini denetlemek, duran veya akan trafiğin düzenlenmesinive yönetilmesini sağlamak,
b) Meydana gelen trafik kazalarına elkoymak, kazanın oluş nedenlerinitüm kusurlu unsurlara göre incelenerek, iz ve delillerini tesbit etmek,adli işlemlere ve istatistiki bilgilere esas olmak üzere kaza tesbit tutanağıtanzim etmek veya ettirilmesini sağlamak,
c) Trafik kazaları sonucu yolun trafiğe kapanmış oması halinde, kazayaait iz ve delilleri kaybolmayacak şekilde işaretlemek, trafik güvenliğiyönünden gerekli tedbirleri almak ve yolun trafiğe açılmasını sağlamak,
d) Ölüm veya yaralanma ile sonuçlanan trafik kazalarında, kazazedelereilk ve acil yardımın yapılmasını, en yakın sağlık kuruluşuna götürülmesini,sağlık yönünden sakıncası bulunan yaralılar için de, sağlık personelininolay mahalline getirilmesini sağlamak,
e) Şehirlerarası akaryakıt istasyonlarında bulundurulması mecburi görülenilk yardım malzemeleri ile karayolları üzerinde açılacak tesislerle ilgiliyönetmelik hükümleri uyarınca, taşıtlar için bulundurulması mecburi tutulanmalzemeleri kontrol etmek, noksan veya uygun durumda bulundurmayanlar hakkındagerekli yasal işlemlerin yapılmasını sağlamak,
f) Meydana gelen trafik kazalarını oluş nedenlerine göre incelemek,tüm kusurlu unsurlara göre değerlendirmek ve sonuçlarına göre gereken tedbirlerialmak ve gerektiğinde ilgili kuruluşlara bilgi vermek,
g) Karayolları Trafik Kanununun suç saydığı bir fiilden dolayı sürücülerhakkında, suç veya ceza tutanağı düzenlemek, mahkemelik suç tutanaklarınınbir örneğini 7 iş günü içinde yetkili mahkemeye, trafik para cezası tutanaklarınıise 7 iş günü içinde takip ve tahsili için ilgili mal sandığına göndermek,tuta-nakların kaydedildiği listeleri ise, örneğine uygun olarak tanzimve tasdik ederek Emniyet Genel Müdürlüğü Bilgi İşlem Merkezine intikalettirilmek üzere ilgili trafik kuruluşuna gönderilmesini sağlamak.
h) Karayolları Trafik Kanununun 116 ncı maddesi uyarınca sürücüsü tespitedilemeyen araçların tescil plakalarına göre tutanak düzenlemek, işlenmişolan suç mahkemece ceza tayinini gerektiriyorsa, tutanağın mahkemeye, trafikzabıta-sının yetki sınırları içerisinde kalan suçlardan ise adres tesbitiiçin sürücü veya sahibine tebligat yapılmak üzere aracın tescilinin yapıldığıil trafik kuruluşuna göndermek,
ı) Sorumluluk sahaları üzerindeki karayollarında yapılacak milli vemilletlerarası yarış ve koşularla ilgili olarak bu Yönetmelikte belirlenenesaslar doğrultusunda gerekli trafik tedbirlerini almak ve koşulların güvenlişekilde yürütülmesini sağlamak,
i) Sorumluluk alanlarının kesin hatları ile belirlenmesini sağlamak,icabında trafik zabıtası ile müşterek kontroller yapmak amacı ilemülki amire teklif ve önerilerde bulunmak, bu konuda hazırlanarak mülkiamirce onaylanıp yürürlüğe konulan protokolle verilen görevleri yapmak,
j) Mevsim şartlarına, milli ve dini bayramlara, turizm bölgeleri vemevsimle-rine, haftanın günlerine ve günün muhtelif saatlerine göre trafiğinarzettiği genel durum dikkate alınarak, kontrol hizmetlerinin kendi sorumluluksahasındaki tüm yollara yaygınlaştırılması ve devamının sağlanması amacıylagünlük, aylık veya mevsimlik kontrol programları hazırlamak ve uygulanmasınısağlamak,
k) Çeşitli kişi, kurum ve kuruluşlara, karayolu yapısında yapılacakçalışmalar sırasında ve çalışma mahallinde trafik akımı ve güvenliği yönünden,Karayolları Trafik Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılmış yönetmeliklerdebelirlenen tedbirlerin alınması, yeterli ve uygun olmaması veya yolun yapımve bakımından sorumlu kuruluşun talebi halinde, gerekli tedbirleri aldırmak,bu çalışmalar sırasında meydana getirilen tehlikeli durum ve engelleri,bütün sorumluluk bunları yaratan kişilere ait olmak üzere, ortadan kaldırtmakve yapılan masrafları sorumlulara ödettirilmesine ait işlemleri yürütmek.
l) Karayolları Genel Müdürlüğü yol ağı dışındaki yollarda trafik düzenlemedekullanılan işaret levhaları, ışıklı ve sesli işaretler, yer işaretlemeleriile benzeri trafik işaretlerinin görülen eksikliklerini ilgili kuruluşlarabildirmek,
m) Ayrıca, Karayolları Trafik Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılmışolan yönetmeliklerle jandarmaya verilen diğer görevleri yapmak,
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bakanlıklar

Milli Eğitim Bakanlığının Görev ve Yetkileri :
Madde 10 - Milli Eğitim Bakanlığının görev ve yetkileri;
a) Okul öncesi, okul içi ve okul dışı trafik eğitimini düzenleyen trafikgenel eğitim planı hazırlamak ve ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparakuygulamak.
b) Motorlu araç sürücülerinin yetiştirilmesi için 123 üncü madde geriğincesürücü kursları açmak, özel sürücü kursu açılmasına izin vermek, bunlarıher safhada denetlemek.
c) Resmi ve özel kurslarda eğitilenlerin sınavlarını yapmak, başarılıolanlara sertifika verilmesini sağlamak.
d) Karayolları Trafik Kanununun 125 inci maddesi uyarınca ilköğretimve orta öğretim okullarında, ders programlarına eğitim amacıyla zorunluuygulamalı trafik ve ilk yardım dersleri koymak.
e) Çocuk trafik eğitim parklarının yapılma, açılma, eğitim, denetimve çalış-ma esaslarını belirlemek.

Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğünün Görevve Yetkileri :
Madde 11 - Karayolları Genel Müdürlüğünün trafikle ilgili görev veyetkileri;
a) Yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında can ve mal güvenliğiyönünden gerekli düzenleme ve işaretlemeleri yaparak tedbirleri almak vealdırmak.
b) Tüm karayollarındaki işaretleme standartlarını tespit etmek, yayınlamakve kontrol etmek.
c) Trafik ve araç tekniğine ait görüş bildirmek, gereğinde karayolugüvenliğini ilgilendiren konulardaki projeleri incelemek ve onaylamak.
d) Erişme Kontrollü Karayolları Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıylayapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında, İçişleri Bakanlığınınuygun görüşü alınmak suretiyle, bu Yönetmelikte belirlenen hız sınırlarınınüstünde veya altında hız sınırları belirlemek ve işaretlemek.
e) Trafik kazalarının oluş nedenlerine göre verileri hazırlamak vekarayollarında gerekli önleyici teknik tedbirleri almak.
f) Yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında trafik güvenliğiniilgilendiren kavşak, durak yeri, aydınlatma, yol dışı park yerleri ve benzeritesisleri yapmak, yaptırmak veya diğer kuruluşlarca hazırlanan projeleritetkik ve uygun olanları tasdik etmek.
g) Yetkili birimlerce veya trafik zabıtasınca tespit edilen trafikkaza analizi sonucu, altyapı ve yolun fiziki yapısı ile işaretlemeye dayalıkaza sebepleri göz önünde bulundurularak gerekli görülecek tedbirleri almak.
h) Araçların ağırlık kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve aykırıgörülen hususlar hakkında suç veya ceza tutanağı düzenlemek.
ı) Tescile bağlı araçların muayenelerini yapmak veya yaptırmak.
i) Karayolları Trafik Kanunun 13, 14, 16, 17, 18, 35, 47/a ve 65 incimaddeleri hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında suç veya ceza tutanağıdüzenlemek; 47 nci maddesinin (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen kuralihlallerinin tespiti halinde, durumu bir tutanakla belirlemek ve gerekliişlemin yapılması için en yakın trafik kuruluşuna teslim etmek,
j) Arazi vitesi olmayan otomobillerle zirai traktörler dışındaki hercins aracın fenni muayeneleri yapılırken, aracın sefer görev emri belgelerininkontrol edilmesinden fenni muayeneyi yapan makamlar sorumludur. Taşıt SeferGörev Emri verildiği halde tatbikat çağrısına uymayan veya adresinde bulunmayantaşıtlar fenni muayene istasyonuna bildirilir; bu tür araçların muayenesiyapılmaz.
k) Karayolları Trafik Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılmış olan yönetmeliklerleverilen diğer görevleri yapmak.

Sağlık Bakanlığının Görev ve Yetkileri :
Madde 12 - Sağlık Bakanlığının görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.
1) Karayollarında meydana gelen trafik kazaları ile ilgili ilk ve acilyardım hizmetlerini planlamak ve uygulamak.
2) Trafik kazalarında yaralananların en kısa zamanda sağlık hizmetlerindenistifadelerini temin etmek üzere, İçişleri Bakanlığının ve KarayollarıGenel Müdürlüğünün uygun görüşü de alınarak karayolları üzerinde ilk yardımistas-yonları kurmak, bu istasyonlara gerekli personeli, araç ve gerecisağlamak.
3) Her ilde trafik kazaları için eğitilmiş sağlık personeli ile birlikteyeteri kadar ilk ve acil yardım ambulansı bulundurmak.
4) Bu Kanunla ve mevzuatla verilen trafikle ilgili diğer görevleriyapmak.
Üniversitelere bağlı hastaneler ve diğer bütün resmi ve özel sağlıkkurum ve kuruluşları, acil olarak kendilerine getirilen trafik kazası geçirmişkişilere, Sağlık Bakanlığı tarifesini uygulamak suretiyle, vermiş olduklarıhizmetlerin bedelinin tamamını yükümlü sigorta şirketlerinden tahsil ederler.
Sağlık Bakanlığı bu görevlerin yerine getirilmesi ile ilgili olarak;verilen hizmetlerin bedellerini yükümlü sigorta şirketlerinden tahsil etmekiçin Maliye Bakanlığının görüşünü alarak döner sermaye saymanlığı kurar.Bu amaçla döner sermaye saymanlığı tarafından tahsil edilen gelirin tamamı,bu Kanun ile Sağlık Bakanlığına verilen görevlerin yerine getirilmesindekullanılır.
Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan harcamaların tamamı, Sağlık BakanlığıDöner Sermaye İşletmesine 8 iş günü içinde yükümlü sigorta şirketlerinceödenir. Sağlık Bakanlığı Trafik Hizmetleri Döner Sermaye İşletmesinin verdiğihizmetler için uygulayacağı fiyat tarifesi, Karayolu Trafik Güvenliği Kurulununda uygun görüşü alınarak Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Sigorta şirketleri,zorunlu mali sorumluluk sigortası geçerli teminat limitleri ve şartlarıdahilinde ödemekle yükümlü bulundukları tutarı aşan kısmı için garantifonuna başvurur. Buna ilişkin usul ve esaslar Sağlık Bakanlığının görüşüalınarak Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu bakanlıkça çıkarılacakbir yönetmelikle düzenlenir.

Ulaştırma Bakanlığının Görev ve Yetkileri :
Madde 13 - Karayoluyla şehirlerarası ve uluslararası yük ve yolcu taşımacılığınaait ikili ve çok taraflı anlaşma hükümleri saklı kalmak üzere gerekli kanunive idari düzenlemeler yapmak, tedbirler almak ve Karayolları Trafik Kanunuve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmelikler açısından, karayolu taşımasınaait koordinasyonu sağlamak,
Tarım ve Köyişleri ve Orman Bakanlıklarının Görev ve Yetkileri :
Madde 14 - Tarım ve Köyişleri ve Orman Bakanlıklarının görev ve yetkileri;
a) Köy yollarında;
1) Trafik düzeni ve güvenliği açısından gerekli düzenleme ve işaretlemeleriyaparak, tedbir almak ve aldırmak,
2) Yol güvenliğini ilgilendiren konulardaki; kavşak, durak yeri, yoldışı park yeri, aydınlatma ve benzeri tesislerin projelerini incelemekve gerekenleri onaylamak,
3) Yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında, Karayolları TrafikKanununun 17 nci maddesinde sayılan tesisler için bağlantıyı sağlayacakgeçiş yolları yönünden izin vermek,
4) Yetkili birimlerce veya trafik zabıtasınca tespit edilen trafikkaza analizi sonucu karayolu yapısı ve işaretlemeye dayalı kaza nedenlerigöz önünde bulundurularak gerekli tedbirleri almak,
5) Karayolları Trafik Kanunu ve bu kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerleköy yolları için verilen trafikle ilgili diğer görevleri yapmak.
Köy yolları için sayılan görev ve hizmetlerden mecburi ve gerekli görülenler,orman yolları için de uygulanabilir.
b) Orman yollarında;
1) Trafik düzeni ve güvenliği açısından ana orman yolları ile gerekligörülen diğer orman yollarında işaretlemeler yaparak tedbirler almak vealdırmak,
2) Karayolları Trafik Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerle,orman yolları için verilen trafikle ilgili diğer görevleri yapmak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Belediyeler

Belediyelerin Trafik Birimleri :
Madde 15 - Belediye başkanlıkları; Karayolları Trafik Kanunu, bu Yönetmelikve Kanuna dayanılarak çıkarılan diğer yönetmeliklerle verilen görevleri,Kanunun 10 uncu maddesi uyarınca kurdukları trafik hizmetleri birimleriaracılığı ile yürütür.
Bu birimler, belediyelerin iş kapasitesine göre ÒBelediye trafik şubemüdürlüğüÓ, ÒBelediye trafik şefliğiÓ veya ÒBelediye trafik memurluğuÓolarak adlan-dırılır.
Büyük illerde belediye trafik şube müdürlüklerine bağlı belediye trafikbüro amirlikleri de oluşturulabilir.
Bu birimlerde görevlendirilecek idari ve teknik personel sayısı, işkapasitesine göre belediye başkanlıklarınca belirlenir.
Belediyelerin Görev ve Yetkileri :
Madde 16 - Belediye trafik hizmet birimlerinin görev, yetki ve sorumluluklarıaşağıda gösterilmiştir.
Yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında;
a) Yolun yapısını, trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumdabulundurmak,
b) Yol ve kavşak düzenlemeleri yapmak,
c) Trafiği düzenleme amacı ile,
1) Trafik işaret levhaları,
2) Işıklı ve sesli trafik işaretleri,
3) Yer işaretlemeleri,
temin ve tesis etmek, bunların devamlılığını ve işlerliğini sağlamak,
d) Trafiğin akışını kolaylaştırma, gereksiz durma ve duraklamalarıönleme bakımından, trafik akımı programları ile toplu taşıma araçlarınınkalkış varış ve ara durakları için zaman tarifeli programlar yapmak veuygulamaya koymak,
e) Karayolları yapısı üzerinde ve kenarında yapılan çalışmalarda KarayollarıTrafik Kanununun 16 ncı maddesi ve bu maddesine göre çıkarılan Yönetmelikhükümleri uyarınca trafik düzen ve güvenliği için gereken tedbirleri almak,aldırmak ve çalışmaları denetlemek,
f) Açık ve kapalı park yerleri (otopark) alt ve üst geçitler yapmak,yaptırmak işletmek ve işletilmesine izin vermek,
g) Karayolları Trafik Kanununun 17 nci maddesinde sayılan ve belediyesınırları içerisindeki karayolları kenarında yapılacak veya açılacak olantesisler için Yönetmeliğinde belirlenen şartlara göre izin vermek,
h) Halkın trafik eğitimine katkıda bulunmak üzere; çocuk trafik eğitimparkları yapmak ve yapılmasına izin vermek,
ı) Yaya ve taşıt yollarında yayaların ve araçların hareketlerini zorlaştıranve trafiği tehlikeye düşüren, motorlu araçlar dışındaki her türlü engeliortadan kaldırmak.
Trafik için tehlike teşkil eden ancak, kaldırılması mümkün olmayanengelleri gece veya gündüze göre kolayca görülebilecek şekilde işaretlemek,
(Yol işgaline ilişkin Belediye Mevzuatı hükümleri saklıdır.)
i) Yol yapısı veya işaretleme yetersizliği yüzünden trafik kazalarınınvuku bulduğu yerlerde, yetkililerce teklif edilen tedbirleri almak.
j) Karayolları Trafik Kanununun 22 nci maddesi (d) bendine göre tarımke-siminde kullanılanlar hariç il trafik komisyonlarından karar almak şartıylamotorsuz taşıtlardan gerekli görülenlerin tescilini yapmak,
k) Karayolları Trafik Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerleverilen diğer görevleri yapmak.
Belediyeler bu hizmetlerini; il ve ilçe trafik komisyonlarınca alınankararlara da uyulmak suretiyle mahalli trafik zabıtası ile işbirliği vekoordinasyon halinde yürütürler.
Belediyeler bu madde ile görev verilen hizmetlerin denetimi dışında,trafiği denetleyemez ve hiçbir halde trafik suç ve ceza tutanağı düzenleyemezler.
Bu birimlerde hizmet gören personelden resmi kıyafetli olanlar özelişaret taşır.
Trafik zabıtası ile belediye trafik birimleri arasındaki işbirliğive koordinas-yon esaslarına ilişkin diğer hükümler beldenin özelliğinegöre bir protokolle belirlenebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Komisyonlar
İl ve İlçe Trafik Komisyonlarının Kuruluşu ile Görev ve Yetkileri
İl ve İlçe Trafik Komisyonları :
Madde 17 - İl sınırları içinde mahalli ihtiyaç ve şartlara göre trafikdüzeni ve güvenliği bakımından yönetmelikte gösterilen konular ve esaslarçerçevesinde, illerde vali veya yardımcısının başkanlığında, belediye,emniyet, jandarma, milli eğitim, karayolları ve Türkiye Şoförler ve OtomobilcilerFederasyonuna bağlı ilgili odanın temsilcileri; valilikçe uygun görülentrafikle ilgili üniversite, oda, vakıf ve kamuya yararlı dernek veya kuruluşlarınbirer temsilcisinden oluşan il trafik komisyonu, ilçelerde kaymakamın başkanlığında,aynı kuruluşların yöneticileri veya görevlendirecekleri temsilcilerininkatıldığı ilçe trafik komisyonu kurulur.
Kuruldaki üniversite, vakıf ve kamuya yararlı dernek veya kuruluşlarıntemsilcilerinin toplam sayısı 3Õü geçemez.
Kuruluşu bulunan yerler hariç, ilçe trafik komisyonlarına karayollarıtemsilcisinin katılması zorunlu değildir.
Gündem konuları vali veya kaymakamlar tarafından belirlenir.
Bu komisyonlara, oy hakkı olmaksızın görüşleri alınmak üzere, diğerkuruluş temsilcileri de çağrılabilir.
Kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın bulunduğutaraf çoğunluk sayılır.
İl trafik komisyonu kararları valinin onayı ile yürürlüğe girer.
İl ve ilçe trafik komisyonu kararlarını bütün resmi ve özel kuruluşlaruygulamakla yükümlüdür.
İlçe trafik komisyonu kararları, il trafik komisyonunca incelenip valitarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
İl ve İlçe Trafik Komisyonunun Görev ve Yetkileri :
Madde 18 - İl ve ilçe trafik komisyonunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) İl sınırları içinde mahalli ihtiyaç ve şartlara göre trafik düzenive güvenliğini sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak,
b) Trafiğin düzenli bir şekilde akımını sağlamak bakımından alt yapıhizmetleri ile ilgili tedbirleri almak, trafikle ilgili sorunları çözümlemek,bütün ülkeyi ilgilendiren Karayolu Trafik Güvenliği Yüksek Kurulunun müdahalesinigerektiren hususları İçişleri Bakanlığına iletmek,
c) Karayolu taşımacılığına ait mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere,trafik düzeni ve güvenliği yönünden belediye sınırları içinde ticari amaçlaçalıştırılacak yolcu ve yük taşıtları ile motorsuz taşıtların çalışma şekilve şartları, çalıştırılabileceği yerler ile güzergahlarını tespit etmekve sayılarını belirlemek,
d) Gerçek ve tüzel kişiler ile resmi ve özel kurum ve kuruluşlara aitotopark olmaya müsait boş alan, arazi ve arsaları geçici otopark yeri olarakilan etmek ve bunların sahiplerine veya üçüncü kişilere işletilmesi içinizin vermek, izin ve-rilen otoparklar ile karayolu üzerindeki diğer parkyerlerinde özürlüler için işaretlerle belirlenmiş bölümler ayrılmasınısağlamak,
e) Karayollarının bir kısmının veya tamamının yoldan faydalananlarınbir kısmına veya tamamına kapatılmasına, park edilecek yerler ile zamanve süresinin ve araçların geliş ve gidiş yollarının ve yollara konulacaktrafik işaretlerinin yerlerinin belirlenmesine karar vermek,
f) Karayollarında gerekli hal ve yerlerde en çok ve en az hız limitinegöre yeniden hız sınırlarını belirlemek,
g) Karayolları Trafik Kanunu ve bu Yönetmelikle verilen diğer görevleriyapmak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı aşağıdan yorumlama biçimi yazan yerden Anonim'i seçip yazabilirsiniz ;)