logo ile amblem karıştırılan kavramlardır. bu yazıyı okuyanlar artık logo ile amblemi birbirine karıştırmayacak
Logotype çeşitleri;
Logolar yukarıda da söylendiği gibi bilinen bir fontun kullanımıyla ya da deformasyonuyla oluşturulabileceği gibi yeni bir font tasarımıyla da oluşturulabilir. Bilinen yeni typografik logo tipleri ise örnekleriyle birlikte aşağıdaki gibidir.
San Serif Sitili Logolar:
Bu sitilde hazırlanan logolarda amaç basit ama güçlü bir ifade sağlamaktır. Derli toplu, zarif, keskin hatlı ve güç dolu bir görünüşleri vardır. Bu sitil logolar genelde modern tasarımcıyı yansıtır.
Tek Karakterden Oluşan Logolar:
Çoğu yerde logonun tanımı yapılırken en az iki karakter olmasından bahsedilir ama işin aslı tek karakterden de logo olabileceğidir. Tek tipografik karakterden oluşan logolar güçlü, modern karaktere sahip fikirler ve işaretleri temsil eder. Dünya da çok güzel örneklerini bulmak mümkün.
Çok Karakterden Oluşan Logolar:
Birden fazla tipografik karakterden oluşan bu logoların en sık kullanım şekli 2 karakterden oluşanıdır. Çok klasik bir kullanım şekli olmasına rağmen bazen basit ya da son derece karışık sonuçlara ulaşmak mümkün olabiliyor.
Kombinasyon Tipi Logolar:
Kombinasyon tipi logolar genelde iki ya da daha fazla farklı etkileşimli logo tipinin kullanılmasından oluşurlar. Harflerin parçaları, gölgeler, deforme edilmiş karakterler, el çizimlerinin bilgisayarda bir araya getirilip manipule edilmesinden oluşurlar. Ortaya çıkan logolar genelde enerji doludurlar.
Logotype ve Amblem - Tipografik Logolar
Logotype ve Amblem - Evrensel Anlatimin En Kisa Yolu
Logo (Logotype) ticaretin basladigi yillardan beri
urunleri, kuruluslari ya da hizmetleri birbirinden ayirt etmeyi saglayan bir ya da birkac tipografik karakterden
meydana gelen bir nevi isaretlemedir. Amblem ise tipografik karakterlerin henuz bilinmedigi zamanlarda
kullanilmaya baslanan ve gunumuzde okumasi yazmasi olmayan insanlari goz onunde bulundurarak hala
kullanilmaya devam edilen daha cok sembollerle yapilan isaretlemedir. Bu iki kavram sik sik birbirine
karistirilmak ile birlikte her iki kavraminda beraber kullanildigi durumlarda artik ismi logo olarak adlandirilir.
Hatta Simge ve Ticari Marka kavramlarinin da logo ve amblem ile birlikte karistirildigi da ayri bir gercektir.
Onlara da baska bir yazimda (ozellikle simge) genis yer verecegim.
Kurumsal Kimligin temelini olusturan amblem ya da logo’nun gunumuzde kullanim sekilleriyle ilgili bircok
ornegi ve bircok stili bulunmaktadir. Bu yazida logo ve amblem tekniklerinden, cesitliliginden bahsedecegim,
tabi bunu yaparken kimseyi sikmamak icin az laf bol ornek ilkesine siki siki sadik kalacagim. Ne de olsa
tasarimcinin gozu cenesinden daha cok calisir :).
AMBLEM
Amblem, cizgi ve resimle yapilan isaretlerdir ya da daha genis tanimiyla "Urun ya da hizmet ureten
kuruluslara kimlik kazandiran, sozcuk ozelligi gostermeyen; soyut ya da nesnel goruntulerle ya da harflerle
olusturulan simgelerdir".
Amblem Cesitleri
Harflerden Olusan Amblemler :
Eger tek harften olusan bir amblem soz konusuysa o zaman o harfin farkli olmasi kacinilmazdir. Amac farklilik
oldugunda tasarimci yeni bir harf formu arayacaktir. Birden fazla harften olusan amblemlerde ise en onemli
ozellik dengeli kullanimlari ve yine farkli olmalaridir.
Bicimleriyle Firma Hakkinda Bilgi Veren Amblemler:
Bu tur amblemlerde sembollerden yararlanilir. Kimi sembollerin yuklendigi anlamlar vardir. Bu anlamlar cogu
sektor tarafindan kendilerine mal edilmistir. Dolayisiyle bir firmaya ait amblem tasarimi yapilirken firmanin ait
oldugu sektore ozgu sembollerden yararlanilir. Ornegin Baykus akil, bilim bilgelik demektir ve egitim
kurumlarinca kullanilir. Bir de firmalarin isimlerinden yola cikilarak sembolik amblemler tasarlanir ki buna da
ornek vermek istersek Pelikan markasinin ambleminin Pelikan kusu olmasini soyleyebiliriz.
Harf ve Resimsel Bicimlerin Bir Arada Kullanildigi Amblemler:
Formlarini harflerden alan ve firma hakkinda imaj veren bicimlerden olusan amblemlerin kombinasyonlaridir.
Bu tur amblemler, firma hakkinda bir imaj verirken firma adinin bas harfi ile de diger firmalardan ayrilmasini
kolaylastirir ve akilda kalma yuzdesini artirir.
LOGO (LOGOTYPE)
Logo, bir urunun, firmanin ya da hizmetin isminin, harf ve resimsel ogeler kullanilarak sembollestirilmesidir.
Amblemden farkli olarak ayirt edici ozellikler yaninda firmanin ismini de yansitir. Logo yaratmak icin kullanilan
fontlar yeni tasarlandigi gibi mevcut fontlarda olabilirler. Logo yaratmak icin belli basli bazi kurallar isin
uzmanlari tarafindan soyle siralanirlar.
• Sade, kolay anlasilir, hatirlanmasi kolay, mumkun oldugunca az sayida renkten olusmalidir. Her cesit
1/3
baski ve kesim teknigi ile sorunsuz kullanilabilir olmali, cok kucuk olculerde ayrintilar kaybolmamali, cok
buyuk olculerde daginik gorunmemelidir. Her turlu olcude ve yuzeyde okunabilir olmalidir.
• Ozgun olmalidir. Baska firma ya da urunlere ait logolar ile karisikliga sebep vermemeli, hatta
cagristirmamalidir. Kopyalanan ya da esinlenen logolar o urun ya da firmaya buyuk zarar verir.
• Logo tasarimciyi degil urun ya da firmayi yansitmalidir. IBM logosunun tasarimcisi Paul Rand’e gore
logoyu ureten tasarimcidir ancak olusturan firmanin kendisidir. Ilgili kurulusun ya da urunun ozelliklerini
yansitmalidir. Secilen ya da tasarlanan font sirketin icerigine uygun olmalidir. Ayrica kurumun kendisini
nasil tanimladigi ve kurumu yansitan kavramlarin neler oldugunu bilmek logonun tasarim asamasinda
onemli unsurlardir.
• Logo sadeliginin yanisira gerek rengi gerek sekli itibariyle farkli kosullarda goruldugu zaman bile akilda
kalici olmalidir.
• Farkli bir ulkeye ait urun ya da firma icin logo tasarlanacagi zaman o ulkenin renklere yukledigi anlamlar
ve kulturleri hakkinda bilgi sahibi olunmalidir. Ozellikle bir simge kullanilacagi zaman simgenin
tasiyacagi anlam bakiminda bu bilgi cok onemlidir.
Logotype cesitleri;
Logolar yukarida da soylendigi gibi bilinen bir fontun kullanimiyla ya da deformasyonuyla olusturulabilecegi
gibi yeni bir font tasarimiyla da olusturulabilir. Bilinen yeni typografik logo tipleri ise ornekleriyle birlikte
asagidaki gibidir.
San Serif Sitili Logolar:
Bu sitilde hazirlanan logolarda amac basit ama guclu bir ifade saglamaktir. Derli toplu, zarif, keskin
hatli ve guc dolu bir gorunusleri vardir. Bu sitil logolar genelde modern tasarimciyi yansitir.
Tek Karakterden Olusan Logolar:
Cogu yerde logonun tanimi yapilirken en az iki karakter olmasindan bahsedilir ama isin asli tek
karakterden de logo olabilecegidir. Tek tipografik karakterden olusan logolar guclu, modern karaktere
sahip fikirler ve isaretleri temsil eder. Dunya da cok guzel orneklerini bulmak mumkun.
Cok Karakterden Olusan Logolar:
Birden fazla tipografik karakterden olusan bu logolarin en sik kullanim sekli 2 karakterden olusanidir.
Cok klasik bir kullanim sekli olmasina ragmen bazen basit ya da son derece karisik sonuclara
ulasmak mumkun olabiliyor.
Kombinasyon Tipi Logolar:
Kombinasyon tipi logolar genelde iki ya da daha fazla farkli etkilesimli logo tipinin kullanilmasindan
olusurlar. Harflerin parcalari, golgeler, deforme edilmis karakterler, el cizimlerinin bilgisayarda bir
araya getirilip manipule edilmesinden olusurlar. Ortaya cikan logolar genelde enerji doludurlar.
Geleneksel Olmayan Logolar:
Bu tip logolar genelde bildik karakterlerden yararlanarak alisilmisin disinda logolardir. Buyuk harf
kullanimi, tekrardan kacinma yeni guclu bir tarzi olusturur. Sanki eski tarz ile yeni tarzin butunu
gibidir. ya da baska bir deyisle gecmisi kullarak gelecegi tasarlamak da denilebilir.
Yeni Tipografik Formlar:
Bilgisayarlarin logo tasariminda kullanilmasi ve yeni fontlarin da hizla gelisiminden sonra
tasarimcilara bircok imkan saglanmis oldu. Yaratmak, bozmak, bukmek, deforme etmek, egmek gibi
sonsuz secenek tasarimcilarin elinde olunca ortaya da mevcut fontlarin uzerinde oynanarak elde
edilen yeni logo formlari cikti.
Kaligrafik Logolar:
El yazisi, el cizimi ve suslu cizgiler kullanarak yaratilan logolar. Klasik bir yontem olarak gorunmesine
ragmen cok modern ve etkileyici sonuclar dogurabilen bu yonteme ait su orneklere goz atmak yeterli
olacaktir.
Rebus - Karmasik Formdaki Logolar:
Kelimeler, objeler ve sembollerin biraraya gelmesinden olusan karmasik yapidaki logolar genelde
anlasilmasi guc logolardir. Ama hayalgucunun son noktasina dogru da harika birer yolculuktur da...
Numaralardan Olusan Logolar:
Sadece rakamlardan ya da hem rakamlarda hem de harflerden olusan logolardir. Bu numaralar farkli
formlarda kullanilabilecegi gibi genelde olcu, mesafe, uzaklik gibi rakamsal degerleri olan anlatimlar
icin de kullanilabilir.
Katmanli, Golgeli, Merkezi Olmayan Logolar:
Farkli formlar yaratmak isteyenlerin tercih ettigi belli bir merkezi bulunmayan, biraz siradisi,
katmanlarin (arkaplan kullanimi), golgelemelerin kullanildigi logolar. Bu sekilde hem derinlik hem de
algi farkliligi saglanan, taze ve hareketli logo yaratmak isteyenlerin logo tipi...
Catlak, Kirilgan ve Agresif Logolar:
Tipografik karakterlerin ya da kullanilan sembollerin deforme edilerek, kirilarak, cizilerek, bukulerek
olusturuldugu logo tipi. Anlatilmak istenene, bu tur hareketler vererek farklilik yaratmak isteyenlerin kullandigi
bu logo tipine cok farkli sektorlerde rastlamak mumkun...
Kaynak Site: Ismail KIRBAS ile Web Sitesi Tasarimi http://www.kirbas.com
Belge Adresi: www.kirbas.com/index.php?id=95
3/3


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı aşağıdan yorumlama biçimi yazan yerden Anonim'i seçip yazabilirsiniz ;)